آیتالله علیدوست و بحثی درباره اختلاف نظر در اعلام زمان عید فطر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۷۷۹۶
موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار میگیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، لکن با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد.
به گزارش ایسنا، آیتالله ابوالقاسم علیدوست در یادداشتی به برخی اختلاف نظرها درباره اعلام زمان عید فطر پرداخته است. در این یادداشت میخوانیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار میگیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، لکن با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱. در بسیاری از سالها مراجع عظام تقلید نسبت به رویت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا میکنند و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام میکنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید میدانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام مینمایند.
۲. منشا این اختلاف سه امر است:
ا : اعتبار رویت هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند.
ب : اشتراط اتحاد افق و عدم آن. با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند رویت هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی میدانند؛ بنابر این رویت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلا) برای ایران کافی است.
ج : آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر ایام است که صرفا تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان حاکم شرع ندارد یا از حوزههایی است که حاکم شرع باید (یا میتواند) در مورد آن دخالت کند و حکم حکومی صادر نماید.
۳. بر کسانی که نسبت به فرآیند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و سوال رخ مینماید که چرا مراجع تقلید با هم نمینشینند و این اختلافات را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرآیند استنباط میدانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه میکنند حتی گاه باهم مباحثاتی دارند لکن بنا نیست همه اختلافات نظری با نشست و مذاکره حل شود همانگونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم باهم اختلافاتی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند.
۴. سوگمندانه باید گفت فرآیند اجتهاد هرچه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن، به راحتی گذشت. ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگنمایی یا سیاه نمایی شود) در عید فطر امسال چهها گفته شد. اولا توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلافها توجیه باشند. ثانیا سایتها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابلهایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند در حالیکه آشنایان به امر استنباط میدانند ذرهای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بیاثر نیست. ثالثا گروهی از داخل هجمههایی را به ساحت برخی مراجع لازم الاحترام داشتند حتی صحبت از عدول از مسئله تقلید را مطرح کردند. امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است.
۵. به نظر میرسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگنمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هرچند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است لکن جلو برخی سرگردانیها و سوء استفادهها را نمیگیرد. به نظر میرسد بتوان برخی راه حلها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است.
۶. راه مورد نظر این است:
مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسشگران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح:
اگر مبنای فقهی فرد ارجاع دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است. و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره حکم حکومتی بداند چنانکه از برخی از روایات استفاده میشود) همگان میدانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد. البته به شرطی که مرجع اعلام، حکم حکومتی کند (در این باره به کتب فقهی قضا مراجعه شود). و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده هایی که متاسفانه شاهد آن بودهایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است. این که امام صادق علیه السلام در برخی روایات امر اعلام هلال را به مرجعی غیر معتبر واگذار میکنند و صریحا میفرمایند : "ای والله افطر یوما من شهر رمضان احب الی من أن یضرب عنقی" یا میفرمایند : "کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقی و لایعبد الله" میتواند الهام بخش، در این باره باشد.
۷. چنانکه ملاحظه کردید این پیشنهاد به صدد بحثهای ماهوی راجع به اختلافات مورد اشاره نیست به دلیل اینکه نخواستهایم پیشنهاد خود را بر مبنایی خاص بنا کنیم، در واقع پیشنهاد دهنده معتقد است توجه به عنصر مصلحت مورد نظر شارع و دفع مفسده میتواند آنچه را یک بنبست فقهی مینمایاند حل کند. مگر نه این است که امروزه در جمهوری اسلامی ایران دادگاهها - به حق - براساس برخی انظار فقهی ( فتوای معیار ) به اصدار رأی میپردازند بدون اینکه درگیر نظر مرجع تقلید محکوم له یا محکوم علیه باشند و مگر نه این است که بزرگان فقه - به حق - با اعلام ایام عرفه، قربان و تشریق به اظهار نظر نمیپردازند و کار را به دیگران - که نظر آنها حجیت برای ایشان ندارد - واگذار میکنند. و اینکه بین این موارد تفاوت فارق گذاشته شود، به نظر قابل دفاع نیست.
البته تصمیم نهایی در اینباره با بزرگانی است که زعیم این امر هستند و هرآنچه تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت لکن زعامت این اعاظم نسبت به این امر مهم مانع بحث و گفتگوی منضبط دیگران دراینباره نیست.
۸. بسیار به جا - بلکه بایسته - است که رسانه ها به ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران با اختصاص برنامه ها و ترجیحا میزگردهایی کاملا علمی مردم را نسبت به این امر به ویژه آنچه در امر دوم و سوم بیان شد توجیه کنند.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی.
حوزه علمیه قم ابوالقاسم علیدوست
۱۳۹۹/۰۳/۲۵
منبع: ایسنا
کلیدواژه: ماه رمضان مرجع اعلام مورد اشاره رویت هلال اعلام عید عید فطر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۷۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در شورای معاونین (شورای برنامه ریزی) دادگستری کل استان کرمان گفت: شوراهای حل اختلاف جنوب استان کرمان طی پارسال مجموعا به ۶۰ هزارو ۸۹۳ فقره پرونده رسیدگی کرده اند و درصد پروندههای سازش شده به پروندههای مختومه در شوراهای حل اختلاف جنوب استان طی پارسال ۳۵ درصد است.
وی افزود: طی پارسال ۶۱ هزارو ۱۷۹ فقره پرونده به شعب شوراهای حل اختلاف در ۹ حوزه قضایی جنوب استان کرمان وارد و ۶۰ هزار و ۸۹۳ فقره پرونده با سازش مختومه شده است.
عالیترین مقام قضایی استان کرمان به فعالیت شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در شهرستانهای جیرفت، کهنوج و منوجان اشاره و بیان کرد: طی پارسال ۳۷۷ پرونده به این شوراهای حل اختلاف وارد و ۳۸۰ پرونده مختومه شده که از این تعداد ۳۴۶ پرونده به صلح و سازش ختم شده است.
حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: طی پارسال تعداد ۳۸ زندانی با کمک شوراهای حل اختلاف ویژه زندان از زندانهای جنوب استان کرمان آزاد و ۱۱ فقره پرونده قتل به سازش منجر شد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف، اولویت اول در نهاد مذکور را زمینه سازی برای اصلاح ذات البین اعلام و از تلاش صادقانه همکاران قدردانی کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان